Les mios llabores

24 de xineru de 2013 DE 2013 • Beatriz R. Viado

Hai xente que te pregunta tan inocente como impunemente: “Y tu, ¿qué yes?” Anque lo que quieren decir, en realidá, ye: “Y tu, ¿en qué trabayes?”. Nun te das muncha cuenta del matiz hasta que tienes un trabayu remuneráu y depués dexes de tenelu. Pásame muncho últimamente y, amás, ye una sensación estremadamente circunstancial: si tienes un trabayu, la pregunta parezte inocente, curiosidá protocolaria. Si nun lu tienes, siénteste incómoda, como si quixeren bilordiar sobre dalgo íntimo o que, polo menos, nun ye d’interés xeneral y públicu. Porque en realidá nun lo ye: la to mísera o allegre situación nun ye tema de conversación na consulta del dentista o na cola del supermercáu.

Nun lo faen con mala intención; nun se dan cuenta. Y tamién ye verdá que d’un tiempu acá andamos dalgo hipersensibles. Somos mui sentíes y, a la mínima, saltamos.

El trabayu yera lo que nos definía, lo que nos daba identidá y inclusive’l non trabayu nos la podía apurrir: ensin él, tovía podíemos consideranos parte del exércitu de reserva del capitalismu, col nuestru oficiu per delantre, anque ensin patrón y ensin llabor. Pero ye que dame que yá nun se trata nin siquiera d’axuntar un exércitu de reserva, grande y bien grande, sinón de crear una marabunta d’individuos con sentir de fracasu personal, ensin futuru, oficiu o beneficiu. ¿Teníes un oficiu? ¿Yeres, tiempu ha, “dalgo”? Actualízate, renuévate, reinvéntate. Nun val eso de tener un oficiu pa tola vida (yá nun digo un trabayu). Namás son útiles los entes manipulables y reciclabes pa lo que faiga falta, en llucha unos contra otros pa salir del so requexu de perdedores.

Muncha xente, xeneralmente asalariao, entruga ónde tán les cuasi seis millones de paraes, que porqué nun salen a la cai. Nun tengo toles respuestes, pero sí sé una: cuando’l sistema te refuga, cuando lo que daba sentíu a la to identidá y al to papel na sociedá desaparez, resulta raro salir a pidir daqué. Quedasti fuera, ehí nun hai nada y de la nada, nada se saca. Amás, perdisti y quien pierde, nun xuega. Esti sentimiento, obviamente, nun ye natural. Diz el psicólogu Ian Parker que surde d’una “psicoloxización de la vida cotidiana producida pol capitalismu”1. De lo que se trata ye de consiguir la felicidá pal individuu. Asegura esti autor que’l productu de la sociedá capitalista ye la psicoloxía positiva que busca la felicidá pal individuu. Tamién critica esti psicólogu que nun s’entiendan los problemes como procesos sociales. Claro: los problemes son nuestros, personales y intransferibles, polo que nun hai solución colectiva a ellos.

¿Teníes un oficiu? ¿Yeres, tiempu ha, “dalgo”? Actualízate, renuévate, reinvéntate. Nun val eso de tener un oficiu pa tola vida (yá nun digo un trabayu). Namás son útiles los entes manipulables y reciclabes pa lo que faiga falta, en llucha unos contra otros pa salir del so requexu de perdedores.

Ye dalgo asina como si te dixeran: nun sías negativa neña, que si cambies d’actitú, de xuru que cambia too. Yá verás como tienes suerte. Y si nun la tienes, polo menos nun nos amargues cola to cara amargada. Faite un favor y sé feliz (o intenta paicelo pa facenos a nós el favor).

Nun me gusta esta psicoloxía positiva, inclusive me parez insultante en determinaes ocasiones. Pero tampoco nun me presta nada l’actitú de quexa continua que della xente exhibe: qué malos son, qué mala suerte, qué vamos a facer, esto ye una vergoña… Una cantinela que, como yá nos la sabemos, aburre, desespera y afita la impotencia. (Y nun digo yo que nun haya que desfogar ¿eh? Que soi la primera a la que-y presta soltar una bona parolada contra too. Pero en confianza, cola familia y les amigues, que pa eso tán, non como actitú vital). Pasamos del repelente perfelizón Micky Mouse al coru de plañideres nun tris. Y eso nun pue ser sano, nin pal individuu nin pa la sociedá.

Yo topé un estáu a mediu camín en too ello: la mio situación, tan común y vulgar, de parada, ye una circunstancia que me permitió topar una identidá nueva. Agora siéntome más como una persona: non como periodista, non como muyer, non como un estáu civil, non como una rellación llaboral, non como una nacionalidá… Sí como un ser que ye humanu y que vive en sociedá. Y la que ta mala, per mala, ye la sociedá o, más bien, el réxime que la (mal)nutre. Yo, sicasí, toi a salvu de les enfermedaes llaborales y de l’alienacción del trabayu (asina que nun se-y ocurra a la psicoloxía positiva espetame que’l mio problema ye que tengo una actitú negativa).

Tampoco nun ye la intención d’esti artículu acabar con categoríes polítiques como clas trabayadora, ciudadanía o lo que se tercie que sía útil pa entender y iguar los problemes sociales. La intención ye namás reflexonar sobre esi estáu interior que ye’l de nun tener trabayu remuneráu, cómo afecta per dientro y cómo bregar con él.

Ello ye que sigo pensando que, fundamentalmente, defínenos lo que facemos, pero eso nun tien por qué implicar precisamente exercer un trabayu remuneráu. Personalmente suelo preguntar a la xente: “Y tu, ¿a qué te dediques?” Asina pueden contestame que coleccionen sellos, que tán deprendiendo a facer ganchillu, qu’intenten quitase del viciu de nun trabayar o que se dediquen a les sos llabores (que ye lo que me prestaba contestar a mi cuando me pregunten qué soi, pero nun m’atrevo). Lo que sían o lo que sientan ye cosa suya y lo demás son problemes sociales.

*1 Citao en Belli, Simone (2007). Reseña de I.Parker "Revolution in Psychology". Athenea Digital, 12, 366-368. Disponible en http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/432