La débil y rota cadena perpetua de los cuidaos

6 de mayu de 2013 DE 2013 • Beatriz R. Viado

¿Qué tal el día? Bono, bien. ¿Y tu? Bieeeen. ¿Qué fixisteis? Pos... nada.

Llevantámonos. Despacín, que nos cuesta y anueche nun dormimos un res. Almorzamos, tomamos les pastilles. Descansamos. A media mañana fuimos al médicu, que nun hai selmana que nun vayamos dos o tres veces: que si a recetar, que si me salió esto, que si ónde tará aquello... Pasu ente pasu volvimos pa casa. Y llegamos. Díbemos tomar un café, pero llovía. Y nada. A eso de la una y cuartu tuvi ganes de llorar; pero guardeles pa otru día, que yera la hora de xintar. Y xintamos. Falta facía comprar un pescao y dalgo de fruta. Y traer galletes, eses que-y gusten tanto. Viemos Saber y ganar, que pocu sabemos y menos ganamos, pero préstanos un montón. Dormiemos la siesta, fregué la cacía, aproveché a barrer sin facer ruíu y pasar la bayeta un pocu, que vaya... Depués llevantámonos de la siesta y caminamos un ratiquín, qu’hai que movese.Vieno la muerte con nós, que ta ehí, como la cola d’un vestíu de novia. Con un migayín de fruta y mediu yogur merendamos. Prendimos la tele un ratiquín, que nun ponen nada, pero acompaña. ¿Cenamos? Nun sé, una tortiella francesa, una sopa... Un colacao y pa la cama. Que mañana ye otru día. El mesmu.

La xente que cuida fala en primera persona del plural.

La xente que cuida busca cuartos d’hora nos que tener intimidá. La xente que cuida enferma al pie de la enfermedá. La xente que cuida da la so vida pa qu’otra viva. La xente que cuida cansa.

A la xente que cuida duel-y el llombu. D’agachase a escuchar; d’agachase a garrar lo que cayó. D’agachase a ayudar. D’agachase a pidir l’ayuda que-y nieguen. D’agachase.

A la xente que cuida duel-y la cabeza: d’escuchar; de que nun la escuchen; de nun saber qué facer cuando nun se sabe qué facer.

A la xente que cuida duel-y el corazón: de ver llorar; de llorar; de nun llorar.

La xente que cuida, nel más del noventa por cientu de los casos, son muyeres.

La xente que cuida failo por amor. O por dineru. Y nos dos casos pesa como una condena. L’amor, ¿qué ye? Tanta poesía amorosa y nada que nos ayude a definir hasta ónde llega l’amor non románticu (que nun suel llegar mui lloñe, d’otra manera). Naide s’ocupó d’él, porque yera cosa de muyeres. Y una cosa ye ser oxetu del amor, de lo qu’hai escrito abondo, y otra ser suxeta d’amor. Xusta(o inxusta)mente suxeta. ¿Nun dicen que l’amor se gasta? El románticu. ¿Y l’otru? Non. Nun se gasta. Cuidámonos. Hai que cuidase. Cuidáronnos y cuidaremos.

Les que faen esti trabayu por dineru (por mui poquísimu), tienen los sos cuidaos pendientes en casa. Elles nun tienen pa pagar a naide que supla con amor el tiempu qu’elles dan a otres.

Pero una vida a costa d’otra nun parez un tratu xustu. Nin racional. Por munchu amor que medie. Y amás: ¿l’amor tien ovarios?

Ye verdá qu’hai homes que tán cuidando. Ye un fenómenu novísimu. Ye estrañu. Dacuando nin siquiera, anque quieran, yos lo permiten. Sigue siendo cosa de muyeres. Sentimos incomodidá. Entren no privao, no más privao, y eso ye una transgresión que pa qué... Hai que deprender a cuidar. A saber que cuidar, y que nos cuiden, ye cosa de toes y de toos. Y sí. Tuvisti nel llechu de muerte, nel últimu sospiru y, ¿quién tuvo a la so vera nel últimu pis?

Les que faen esti trabayu por dineru (por mui poquísimu), tienen los sos cuidaos pendientes en casa. Elles nun tienen pa pagar a naide que supla con amor el tiempu qu’elles dan a otres.

Parez ser que cola última reforma del réxime del empléu domésticu s’arregló un poco la cosa. Y mira que tenía que tar mala. Agora, resulta que’l so salariu, por ocho hores de trabayu (nocturnes o diurnes, qué más te da) a la selmana ye de 700 y picu euros al mes. Les xornaes son allargables, nun se regula la hora estra, pero sí “el tiempu de presencia” y, si quieres, pagues tu mesma la seguridá social. Sí, cotices. Pero non pa prestación del desempléu. Non. Yá puedes ver morrer a dos vieyes nun añu, acompañándoles hasta l’últimu suañu, que nun vas tener derechu a prestación por desempléu. Busca a otra que dea les boquiaes. Y la to casa ensin barrer.

Y depués dícen-yos a les inmigrantes que nun se metan a putes. Que vaya indignidá. Que menudu abusu. Que ye muncho más digno tar ensin seguro, en to casa, cuidando de to madre, de to padre, del to nietu, de la to fiya, de to casa, de la to basura, de la to miseria. ¡Ónde va a parar! Y la tarde del domingu llibre.

Munches veces, les economíes doméstiques nun son quien a enfrentar esti gastu. Y el Gobiernu español acaba d’anunciar un recorte de mil millones na yá ruina Llei de Dependencia. La noticia pasa sin pena nin gloria, porque yá nos arreglaremos en casa, ¿non?

Tamos falando de crisis ensin aparar. Pero esta crisis ye gorda y vieya. Súfrenla les muyeres. Que se lliberen a elles mesmes, vía feminismu, sin aspavientos. Pero unes a costa d’otres. Y agora, lo que yera cosa d’esclaves (del amor, de la tradición), nun pue siguir siéndolo. Hermanes, pareyes, fiyes, nueres, nietes, sobrines, madres.. Cualquier estatus yera -ye- sinónimu d’esclava. Pero, humanamente, nun pue ser.

¿Falar de perres ónde había tar l’amor? ¿Falar de cansanciu, cuando l’amor nun cansa? ¿Falar de miseries onde había tar l’espíritu? ¿Falar de política p’arreglar les coses de casa?¿Seré mui burra? Serélo.